Kancelaria prawnicza – jak ją założyć?

Wiele osób, które studiuje prawo, marzy o tym, żeby po ukończeniu aplikatury założyć własną kancelarię. Istnieje taka możliwość, o ile dysponujemy wystarczającymi środkami finansowymi. Jak to zrobić? I o czym musimy pamiętać, żeby nasza kancelaria prawnicza przynosiła nam wystarczające zyski?

Kancelaria adwokacka – marzenie młodego prawnika

Jeśli chcemy mieć własną kancelarię, musimy zacząć od zarejestrowana działalności gospodarczej. Musimy zarejestrować się w CEIDG, gdzie zostanie przydzielony nam numer REGON oraz NIP. Będziemy musieli też zdecydować w jaki sposób będziemy rozliczać się z ZUS-em. To jest jednak ta prosta część, bo trudności mogą pojawić się z organizacją pracy i pozyskiwaniu klientów, którzy będą chcieli do nas wracać. Musimy odpowiednio ocenić swoją pracę, ustalić stawki i zdecydować jaka będzie nasza specjalność.

O czym musimy pamiętać zakładając kancelarię prawną?

Młody prawnik, który chce zacząć pracować na swoim, musi pamiętać o tym, żeby zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Najważniejszy będzie tutaj komputer i drukarka ze skanerem. Ważne jest też to, żeby znaleźć miejsce, w którym będziemy przyjmować klientów. Oprócz tego, musimy też mieć odpowiednie wykształcenie i zdać egzamin zawodowy, który umożliwi nam wpisanie się na listę adwokatów. Dopiero kiedy spełnimy wszystkie te warunki będziemy mogli przejść do rejestracji działalności gospodarczej w urzędzie.

Z punktu widzenia prawa

Na podstawie rozpoczętej działalności gospodarczej, możemy zacząć udzielać porad prawnych. Z punktu widzenia prawa, te porady określane są jako opinie prawne, a więc odpowiedzi na pytania zadawane przez klientów. Prowadząc taką działalność nie możemy jednak reprezentować klientów w sądzie. Dlaczego? Do tego rodzaju działań upoważnione są tylko pewne kategorie osób. Ważne jest też to, że do prowadzenia tego rodzaju działalności nie będzie nam potrzebne ubezpieczenie OC. Nie mniej jednak, w przypadku, kiedy klient nie będzie zadowolony z naszej porady, będzie on mógł ubiegać się o odszkodowanie. Może się więc okazać, że jeśli nasze usługi nie zadowolą klienta, będziemy musieli zapłacić karę. Za to dużym plusem tego rodzaju działalności jest fakt, że nie obowiązuje ich zakaz reklamy. Możemy więc śmiało inwestować w marketing i w ten sposób uzyskiwać nowych klientów. Prawo nie zabrania nam posiadania ogromnych billboardów w centrum miasta, które będą przedstawiać naszą ofertę i zachęcać ludzi do skorzystania z naszych usług.