Branża HR – co to jest i czym się zajmuje?

Pojęcie “human resources” z pewnością obiło nam się o uszy. Ale co właściwie oznacza? Czym zajmują się osoby pracujące w ten branży? Dowiedz się co kryje się za skrótem HR.

Branża HR – co to znaczy?

HR oznacza “human resources”, a więc zasoby ludzkie, ale co to właściwie oznacza? Zasoby ludzkie to cała praca wykonywana przez ludzi – zarówno fizyczna, jak i umysłowa. Tym pojęciem można też określić działania, które podejmuje firma w celu zatrudnienia odpowiednich ludzi oraz dbanie o ich wydajność. Zarządzanie zasobami ludzkimi polega więc na zatrudnianiu odpowiednich osób i organizowaniu ich pracy w taki sposób, żeby w stu procentach wykorzystać ich potencjał. Ważne jest tutaj nie tylko poszukiwanie pracowników, ale też motywowanie ich i rozwijanie ich kompetencji.

Czym zajmuje się branża HR?

Najprościej mówiąc, ludzie pracujący w HR zajmują się dysponowaniem potencjałem pracowników. Zajmują się oni rekrutacją nowych ludzi i dbaniem o to, żeby praca przebiegała sprawnie i bez problemów. Tworzą oni strategie motywacyjne pracowników i szukają rozwiązań problemów, z którymi spotykają się ludzie w firmie. Muszą oni być bardzo kreatywni i szukać jak najlepszych rozwiązań, które pozwolą na poprawę efektywności pracy. Dział human resources musi być bardzo dobrze zorganizowany i ściśle współpracować z właścicielem firmy. Tylko w ten sposób ich działania będą naprawdę skuteczne.
Oprócz tego, HR stanowi łącznik pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Możemy więc do nich zgłosić wszelkie problemy, jakie napotkamy w naszej pracy. Spróbują oni je rozwiązać, a jeśli nie będzie to możliwe, zgłoszą sprawę do zarządu firmy. Dbają oni o to, żeby wszystkim pracowało się dobrze i każdy w firmie był zadowolony ze swojego życia zawodowego.

Twardy i miękki HR

Dział HR można podzielić na dwa rodzaje – twardy i miękki. Czym różnią się one od siebie?
Twardy HR – zajmuje się on przygotowywaniem umów i prowadzeniem akt osobowych. Oprócz tego, zajmuje się też rozliczeniami pracowników i panuje nad całą papierkową robotą. Bardzo ważne jest to, żeby znali oni wszystkie najnowsze przepisy związane z prawem pracy.
Miękki HR – zajmuje się pracownikiem, dba o jego motywację i wysokie wyniki w pracy. Zajmuje się organizacją szkoleń i przeróżnych kursów. Do ich zadań należy też dbanie o to, by zatrudniać jak najlepszych ludzi, którzy pomogą w rozwoju firmy.
Ważne jest to, żeby obie części branży HR współpracowały ze sobą i z pozostałymi ludźmi w firmie.