Firma pożyczkowa to instytucja pozabankowa, która udziela pożyczek na warunkach, które sama ustali. W przeszłości założenie tego typu działalności było dziecinnie proste, jednak obecnie przepisy prawne regulujące podobne firmy są zupełnie inne. Jak więc założyć taką działalność?
Firm pożyczkowych jest obecnie bardzo dużo, ale prowadzenie ich stało się w ostatnich latach znacznie trudniejsze. Pojawiło się wiele restrykcyjnych przepisów, które mają chronić klientów przez nieuczciwymi firmami pożyczkowymi. Między innymi w tym celu postała ustawa antylichwiarska w 2016 roku, która wprowadziła znaczne zmiany w rynku pożyczek w Polsce.
Jak założyć firmę pożyczkową?
Jeśli po głowie chodzi nam firma pożyczkowa, musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli mieć pewne pieniądze na start. Wymagany kapitał zakładowy wynosi obecnie 200 tysięcy złotych. Co więcej, muszą to być nasze pieniądze, a więc nie mogę pochodzić z różnego rodzaju kredytów czy pożyczek. Musi to też być czysty wkład pieniężny, a nie obligacje czy innego rodzaju nieudokumentowane źródła. Oprócz tego, taka firma musi być zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym i musi to być spółka akcyjna lub z ograniczoną odpowiedzialnością. Właściciel takiej firmy musi być osobą, która nie była karana, tak samo jak cały zarząd i rada nadzorcza. Bez tego nie będziemy mogli prowadzić tego rodzaju firmy.
Poza tym, musimy być przygotowani na to, żeby przedstawić klientom całość oferty. Nasza pożyczka nie może niczego ukrywać, a klient, który się na nią decyduje musi wiedzieć wszystko, łącznie z ukrytymi kosztami. O czym musimy go poinformować, żeby wszystko działo się zgodnie z prawem? Są to:
-RRSO, w przypadku pożyczek długoterminowych i zwykła stopa oprocentowania w przypadku chwilówek,
-całkowity koszt pożyczki,
-ile będą wynosiły poszczególne raty,
-ostateczny termin spłaty pożyczki.
Wszystkie te informacje muszą pojawić się w ofercie, którą przedstawiamy klientowi. Możemy przygotować sobie specjalne ulotki, gotowe umowy lub przedstawiać ofertę za pomocą strony internetowej. Nie ma to większego znaczenia, o ile klient dowie się wszystkiego, co musi wiedzieć na temat zobowiązania i będzie wiedział ile kosztuje pożyczka.
Podsumowując, prowadzenie firmy pożyczkowej nie jest już takie proste, jak było w przeszłości, ale nadal jest to biznes, który się opłaca. Ludzie coraz częściej decydują się na chwilówki, a więc możemy mieć pewność, że uda nam się zdobyć klientów. W dodatku internet sprawia, że będziemy w stanie z łatwością reklamować naszą firmę.