Czy zakład samochodowy wymaga dużo nakładów finansowych?

Duża ilość samochodów poruszających się po drogach generuje ogromne kwoty dla przemysłu motoryzacyjnego. Oprócz sprzedaży i wynajmu, prężnie działa rynek części zamiennych, wliczając w to rynek wtórny. Naprawy, przeglądy techniczne pozwalają na godziwe życie dużej grupie mechaników samochodowych, lakierników, czy wulkanizatorów. Jeżeli chodzi o naprawy to fachowcy mają pracę przez cały rok bez przerw, natomiast branża oponiarska i wulkanizacja największy boom przeżywa wiosną i jesienią, co jest związane z cyklicznością wymiany opon.

Jak założyć warsztat samochodowy?

Borykając się z problemami, jak założyć warsztat samochodowy, warto zacząć od usług wulkanizacyjnych, ponieważ wymagają mniejszego nakładu finansowego i w pewnych okresach jest na nie ogromne zapotrzebowanie, a jest to sposób na powolne zgromadzenie kapitału, aby rozwijać się w innych kierunkach. Dlatego trzeba myśleć o rozwoju idącym w stronę drobnych napraw samochodowych, by móc powoli gromadzić odpowiedni sprzęt, który jest bardzo drogi. Szacuje się, że otworzenie serwisu wulkanizacyjnego wymaga około 50 tys. złotych na start, przy rocznym zysku do 30%. Oczywiście im więcej stanowisk będzie uruchomionych, tym kwota kosztów wzrośnie. Warsztat samochodowy to już trudniejsze przedsięwzięcie, ze względu na to, że trzeba zachować szczególne środki BHP, ponieważ użytkowane są specjalne urządzenia, których obecność nie zawsze jest bezpieczna. Do tego powinna być zapewniona odpowiednia wentylacja, pozwalająca na prawidłowe odprowadzenie spalin. Posadzki antypoślizgowe zapewniają bezpieczeństwo poruszania się. Właściwe oświetlenie pozwalające pracować zarówno w kanale pod samochodem, jak i na powierzchni w warsztacie, do tego przenośne lampki podświetlające komorę silnika i wnętrze auta. Wszystkie urządzenia objęte Dozorem Technicznym powinny posiadać odpowiednie certyfikaty i być na bieżąco kontrolowane. Należą do nich podnośniki ciśnieniowe, dźwigienki, suwnice, żurawie, które po przeglądzie przez inspektora kontrolującego, mogą być dopiero dopuszczone do użytku. Jest wiele sprzętu, który wymaga wyjątkowej uwagi przy użytkowaniu, że trzeba dobrze przygotować się i przeszkolić, aby nie zrobić sobie krzywdy. Większość warsztatów samochodowych to jednoosobowa działalność gospodarcza, gdzie właściciel pracuje sam, najczęściej specjalizując się w jakiejś określonej naprawy samochodów. Są to elektrotechnicy, mechanicy, elektronicy, specjaliści od diesla albo silnika benzynowego, czy instalacji gazowej.